Back from Paris

Back from Paris, hvor skal jeg begynne?

Sondag 07.05.06
Vi reiste direkte til Paris i stedet for aa stoppe i Lyon. Ungene oppforte seg og det gikk raskt å kjore til Paris. Vel framme i Paris reiste vi for å mote kompisen til Khaled, Yann. Sammen med han ruslet vi bort til en koselig japansk restaurant der det ble bestillt sushi, jeg smakte! Men kan ikke si jeg likte det. Etter vi hadde spist kjorte vi ut av Paris til hotellet.

Mandag 08.05.06
I 10 tida etter frokosten og alle var våkne satte vi oss i bilen og kjorte i retning Disneyland. Jeg gledet meg som en liten unge og var i ekstase da jeg endelig såg skiltene, flaggene og ballongene foran inngangen.
Disneyland var akkurat som jeg hadde håpet på, det var som en liten eventy landsby med masse koselige mennesker, sote hus og masse liv. Minni var den forste jeg hilste på og etter det gikk det slag i slag med Mikke, Langbein, Snipp og Snapp, Prinsesser av alle slag osv.. Det var goy! :)
Vi tok og masse karuseller, de fleste egentlig ganske kjedelig siden de var beregnet paa unger. Men stort sett så var det kjekt.
Khaled og jeg tok Space Mountain, noe som var utrolig kjekt. Hadde det ikke vaert for at det var så lange koer så hadde jeg tatt den flere ganger. Buzz Lightyear var og morsomt selv om jeg ikke forsto poenget med karusellen for den nesten var slutt, var sånn skytegreie. Men kjekt var det nå. Etter en del karuseller var vi på Tarzan forestilling, noe som var koselig. Masse folk og flinke skuespillere.
Dagens hoydepunkt var helt klart Disneyparaden. Musikken som ble spillt durer ennå i orene mine og det var morsomt når alle disneykarakterene kom kjorende/gående forbi. Sola skinte og det var masse mennesker overalt. Kjekt.
Ellers så gjorde vi vel ellers alt som alle andre gjor i Disneyland, vi provde alt vi hadde tid til og spiste litt innimellom. Men man trenger helt klart mer en 1 dag for å få med seg alt. Disneyland i Paris er dessuten 2 parker, så man trenger kanskje så mye som en uke?
Det eneste som er litt kjipt er at det er innmari dyrt. Er veldig glad for at det ikke var jeg som betalte for å si det sånn.
På kvelden spiste vi på Quick på Champs Elysse for jeg reiste hjem til Yann for å sove der resten av uken.

Tirsdag 09.05.06
I dag når jeg våknet tok jeg på meg shoppe skoene og labbet i vei gjennom Paris sine gater. Ikke overraskende havnet jeg på H&M og Zara. Var innom en del andre butikker og fikk nå kjopt meg litt forskjellige ting. Var og en tur på Champs Elysse og var blant annet innom den store Louis Vuitton butikken der. (kjopte ingenting, men det var kjekt å se)
På formiddagen motte jeg Khaled og ungene og vi reiste til Louvre (gamle slottet som nå er museum) Louvre var STORT, jeg ble helt satt ut av alle detaljene og hvor fint det var. Parken, slottet og alt er svaert så det tok et par timer å gå og se. Laerte masse om fransk historie og Khaled er en flink guide. Vi var og innom et annet slott, såg Notre Dam, Operaen og en del andre historiske ting.
På kvelden tok Yann meg med ut på bar. Var ikke det helt store greiene, men vi var nå på to forskjellige barer og sjekket ut forholdene der.

Onsdag 10.05.06
Startet dagen med en croissant og litt nye klaer for Khaled igjen hentet meg rundt lunsj tider og vi reiste lenger nord i Paris for å mote en av vennene hans der. Spiste lunsj på McDonalds og var hjemme hos Patricia der jentene fikk hver sin prinsesse kjole. Reiste så videre til en plass som jeg ikke husker navnet på, men det var noe vitenskaps, forsknings greier. Helt ok, ikke så veldig kjekt.
På kvelden skulle vi på middag med den norske vennen til Khaled og jeg tok metroen til Grenelle (et sted i Paris) og labbet til den spanske restauranten der vi skulle motes. Hilste på Viggo og Franzesca (kjaeresten til Viggo)
De som var på middag var meg, Khaled, Anna, Yann, Viggo og Franzesca. Alle var 30 og snakket masse forskjellige spåk og hadde vaert i mange land, jeg folte meg litt liten der jeg satt. Men det var nå koselig å få snakket litt norsk igjen. Rundt bordet ble det faktisk snakket så mye som 5 språk! Spansk, fransk, norsk, arabisk og engelsk, så det var ikke bare bare å prove å folge med på alt som ble sagt. Smakte forresten på blekksprut, ikke noe saerlig godt, men nå har jeg provd det og.

Torsdag 11.05.06
I dag hadde jeg lovd Khaled at jeg skulle passe ungene et par timer så han fikk snakket med en del venner i fred. Jeg, Anais og Lisa reiste til Trocadero og koste oss i parken bak eiffeltårnet. Det var sol og nydelig vaer så vi lekte, matet fuglene og såg på menneskene som satt rundt forbi på gresset.
Da Khaled kom tilbake var det endelig på tide å besoke eiffeltårnet. Siden Khaled jobbet i tårnet for et par år siden så fikk vi slippe forbi koen og reiste rett opp, noe som var ganske greit siden koene var på hele 3 timer. Utsikten fra toppen var nydelig og jeg koste meg, men det var litt for mange folk der. Kan ikke forstå de som står i ko i 3 timer, utsikten er ok den, men eiffeltårnet er finere fra bakken :)
På kvelden var jeg alene og jeg tok metroen til Les Halles (det stedet i Paris hvor alle homoene, negrene og de litt morsomme menneskene bor) Her spiste jeg middag og snakket med masse kjekke mennesker som ikke var helt ved sine fulle fem. Etter å ha spist reiste jeg videre med metroen til Trocadero der jeg satte meg på trappa med alle turistene og kikket på eiffeltårnet. På kvelden er tårnet nydelig, det er opplyst og en gang i timen blinker det i blått ett par minutter. Helt fantastisk. Jeg ble sittende på Trocadero et par timer mens jeg snakket med litt turister, tok bilder for de og kjopte meg Crepes. I 1 tida hadde jeg fått nok og begynte å fryse så jeg tok metroen hjem igjen til Saint Placid.
En fin kveld.

Fredag 12.05.06
Da jeg våknet tok jeg metroen direkte til Les Halles for å shoppe litt der. Brukte masse penger og kjopte 2 par nye sko. Da jeg var sliten etter å ha gått lenge gikk jeg på starbucks og kjopte meg noe å drikke for jeg satte meg bak biblioteket, der er det en stoooor plass der folk henger og det er masse morsomme klovner etc som underholder. Yrende folkeliv med andre ord. Her ble jeg sittende en liten stund og koste meg for jeg reiste til Louvre der jeg motte Anna og Khaled og drakk te med dem. På kvelden var jeg på kino og såg "Secrets de familie" (keeping mum på engelsk tror eg) Var faktisk på kino helt alene, noe som ikke var faelt i det hele tatt. Det var faktisk litt koselig, tro det eller ei. Og det var mange andre mennesker som var alene på kino og! :)

Lordag 13.05.06
Siste dagen i Paris og jeg brukte heeeeeele dagen til å shoppe opp resten av pengene mine. Det ble 2 par til med sko og litt klaer for jeg igjen gikk på starbucks og satte meg bak biblioteket.
På kvelden var jeg invitert i bursdags selskap til en kompis av familien og lite ante jeg om at dette var en typisk voksen/rikmanns fest. Leiligheten var STOR og utrolig fin. Jeg har aldri sett noe lignende. Gratis champagne og jordbaer ved inngangen, masse fin mat (sånn kanapeer ol..) Alkoholen florerte, folk var voksne, jeg liten og jeg folte meg litt lost. Heldigvis var Franzesca der så jeg hadde noen kjente og snakke med. Ble etterhvert kjent med Jessica fra Canada og Anna Lucia fra Panama som var på min alder, kjempekoselige jenter som jeg kunne snakke engelsk med.
Da klokka naermet seg 2 kjente jeg at jeg var trott og full og sa hade bra til alle menneskene som var der og labbet avgårde for å finne meg en taxi. Noe som skulle vise seg å vaere vanskelig på en lordags kveld. Ringte til Khaled og han sa han kunne kjore meg hjem, jeg måtte bare stå der jeg stod også skulle han komme.
Mens jeg stod der på gatehjornet fikk jeg oppleve noe helt nytt. Forst stoppet det en bil med 3 franske gutter som absolutt skulle ha meg med inn i bilen, men godt oppdratt som jeg er så sa jeg nei og de reiste igjen. Etter at guttene hadde reist stoppet hele 2 biler og sa noe til meg på fransk, jeg bare smilte for jeg forsto ikke et ord og etterhvert så kjorte de videre. Jeg la og merke til en mann som gikk forbi meg hele 8 ganger, jeg begynte å telle til slutt. Han glodde som bare pokker og smilte og var lettere nervos. Forst da jeg sa alt dette til Khaled gikk det opp for meg at de muligens har tatt meg for en prostituert som har ventet på nye kunder!!!!! Heldig med den.
Altså, det jeg hadde på meg var: dongeri bukse, en svart topp og en svart jakke oppå og lave pumps! Med andre ord et normalt "gå ut" antrekk. Merkelige greier.

Sånn, der fikk mamma den detaljerte beskrivelsen av hva jeg har gjort i Paris. Den ble kanskje litt lang, men du er jo ikke nodt til å lese den. :)
Paris er den fineste byen jeg noen gang har vaert i. Jeg forelsket meg i byen, menneskene, butikkene, eiffeltårnet og gatene. Jeg kommer garantert til å reise tilbake til Paris, enten for å studere eller for å rett og slett bo der en liten stund. Paris er en fin by.
Det er kjipt å vaere tilbake i Nice...

(lovde dere bilder, men Khaled har kameraet på jobb, så jeg får legge ut litt bilder senere for folk vil ha oppdatering nå)