Summer in Copenhagen

Da det plutselig åpnet seg en aldri så liten todagers fri periode bestemte jeg og Marie oss for å dra på tur. Valget falt raskt på København. Her fikk vi billig hotell og fant ut at yr.no meldte 26grader og strålende sol.

Siden flyet vårt gikk fra Sola klokken 06.00 ble det en aldri så liten rusletur før folk og restauranter åpnet. Vi trasket ned til Nyhavn hvor vi kikket på båtmenneskene som sakte, men sikkert våknet. Nyhavn er utrolig koselig og her ble vi sittende på bryggen, snakket og koste oss i morgensolen.

Frokost nummer 2 (den første fikk vi på flyet) ble inntatt langs en av de mange fortausrestaurantene som ligger i Nyhavn. Kaffe og en lun croissant til 20kr var perfekt som litt magefyll.

Etter litt intensiv shopping på Strøget fikk vi koselig besøk av Frafjord, en kollega i sas. Han bestemte seg for å flykte fra regnet i Stavanger og ned til sola i København. Lurt valg! Derfor ble shopping byttet ut med en kald pils, eller var det 7-8 pils?

Etter X-antall pils (cider) bestemte vi oss for at nå måtte vi gå av oss litt av rusen så vi satte kursen for Christiania. Det ble en vaaaarm gåtur.

Ingen av oss hadde besøkt Christiania før og vi ble rimelig overrasket. Her fikk vi billig øl til 20 kroner og hasj kunne kjøpes på annenhvert gatehjørne. Atmosfæren her inne var mildt sagt avslappende, folk koste seg og vi satte oss ned på en benk og bare kikket på folk. Det ble tatt lite bilder der inne da det på hver eneste vegg stod skilter om at det ikke var lov å ta bilder.

På kveldingen ruslet vi tilbake til hotellet, hvor vi hadde utsikt rett ned i Tivoli. Perfekt beliggenhet med andre ord. Så sendte vi Frafjord hjem igjen før vi ruslet ut og koste oss med en bedre middag og litt vin i glassene. Hadde store planer om en bytur, men det er ingen spøk å stå opp 04.30 og ha fullt program hele dagen. Derfor endte vi i seng rundt klokken halv 12.

Dagen i dag ble brukt til litt mer shopping, vi rakk som sagt ikke alt i går. Fikk også spist en bedre hotellfrokost og kost oss i sola. Det var deilig å komme seg vekk fra den kalde vinden og regnet på vestlandet!! Anbefaler absolutt København, en flott og herlig by! Herlig med en liten miniferie midt i uka!